1- امر به معروف و نهی از منکر از نظر قرآن چیست؟
1- امروزه، گاهی امر و نهی ما امروز اثر نمیکند؛ ولی در تاریخ، فطرت و قضاوت بزرگان اثر دارد. چنانکه امام حسین(علیه السلام) در راه امر به معروف و نهی از منکر شهید شد، تا وجدان مردم در طول تاریخ بیدار شود.
2- گاهی امر و نهی، فضا را برای دیگران حفظ میکند. چنانکه فریاد اذان مستحب است، گر چه شنوندهای نباشد.
3- گاهی امر و نهی ما، گناهکاران را از گناه باز نمیدارد، ولی گفتنهای پی در پی، لذّت گناه را در کام او تلخ میکند و لااقل با خیال راحت گناه نمیکند.
4- برای حفظ آزادی باید امر و نهی کرد؛ زیرا نگفتن، جامعه را به محیط خفقان، ترس و سکوت تبدیل میکند.
5- امر و نهی، وجدان انسان را آرام میکند، انسان با خود میگوید که من به وظیفهام عمل کردم. این آرامش وجدان، با ارزش است، گرچه دیگران گوش ندهند.
6- امر به معروف، اتمام حجت برای خلافکار است تا در قیامت نگوید کسی به من نگفت، علاوه بر آنکه عذری برای گوینده است تا به او نگویند: «چرا نگفتی؟»
7- هنگام قهر الهی، آمرین به معروف نجات خواهند یافت. و دلایل متعدد دیگر....
**********
2- بشارتهایی که خداوند به اولیایش در دنیا داده است چه میباشد؟
1- آرامش دارند(رعد، 28) 2- توکّل دارند. (آلعمران، 122) 3- امداد غیبی میشوند. (احزاب، 9) 4- همواره پیروز هستند. (توبه، 52) 5- بینش و نور دارند. (انفال، 29) 6- در بنبست قرار نمیگیرند. (طلاق، 2) 7- کارشان را بیهوده نمیبینند. (زلزال، 7) 8- از ملامتها نمیترسند. (مائده، 54) 9- از مردم نمیترسند. (آلعمران، 173) 10- از طاغوت نمیترسند. (طه، 72) 11- گرفتار حیرت نیستند. (یونس، 9) 12- محبوبیّت دارند. (مریم، 96)
**********
3- حقّالنّاس در آخرت چه نتیجهای دارد؟
بیچارهترین مردم، کسی است که با اعمال خوب مانند نماز، روزه و حج وارد صحرای محشر شود، و در گروه اصحاب یمین قرار گیرد، امّا زمانی که قصد ورود به بهشت میکند گروهی از مردم مانع میشوند. وقتی علّت را جویا میشود، میشنود که حقوق آنها را پایمال کرده است در آن لحظه از فرشتگان کمک میطلبد و آنها میگویند: حلالیت بگیر؛ یعنی قسمتی از اعمال خوب خود را به آنها بده تا حلالت کنند. وقتی این کار را میکند، متوجّه میشود که دیگر هیچچیز ندارد و نامهاش را به دست چپ میدهند آن لحظه بیچارهترین بنده است. در روایت دیگر داریم که حقّالنّاس، در برزخ انسان را اسیر میکند، مثلاً یکسوم فشار قبر متعلق به غیبت که نوعی حقّالنّاس است و در روایت دیگر آمده است که خداوند بر روی پل صراط، کمینی قرار داده که هرکس حقّالنّاس بر گردن دارد، از آنجا به بعد حقّ عبور ندارد.
منبع: دقایقی با قرآن، محسن قرائتی.