از دیدگاه قرآن کریم و در سیرهی پیشوایان معصوم: صلهرحم، وظیفهای دینی است و جایگاهی ویژه دارد که با انجام آن، به خدا نزدیک میشویم. صلهرحم نه تنها یک ارتباط اجتماعی، بلکه یک عبادت دینی است که از ارحام طبیعی (با محوریت زن و مرد در خانواده) شروع میشود و تا همه مؤمنان، به عنوان برادران دینی گسترش مییابد. صلهرحم آثار و برکات فراوانی در دنیا و آخرت به دنبال خواهد داشت؛ همانطور که قطعرحم تبعات و محرومیتهایی در پی دارد. تا آنجا که نمیتوان به هر بهانهای از انجام این وظیفهی عبادی بیاعتنا بود؛ مگر آن که، مخالفت با ولایت و ترس گمراهی در میان باشد.
مفهومشناسی صلهرحم:
1- صلهرحم یعنی حفظ پیوندهای خانوادگی و همچنین حفظ پیوندهای مکتبی و پیروی از خط ولایت.
2- ارحام به دو گروه تقسیم میشوند:
الف) ارحام طبیعی اعم از نسبی و سببی.
ب) ارحام دینی (إِنَّمَا المُؤمنونَ إِخوَه...)
3- مصادیق صلهرحم عبارت است از: دیداری، زبانی، عاطفی، مالی و فعلی(امدادرسانی)
آثار صلهرحم براساس قرآن و روایات:
1- صلهرحم زمینهساز انفاق و هر دو زمینهساز امربه معروف و نهی از منکر میشود. (نور/ 27)
2- پیامبر خداصلی الله علیه و آله و سلم: دید و بازدید، محبّت را افزایش میدهد.
3- امام باقرعلیهالسلام: درون خانههایتان با یکدیگر دیدار کنید؛ زیرا این کار امر ما را زنده میکند و رحمت خدا بر آن بندهای باد که امر ما را زنده کند.
4- صلهرحم، باعث زیاد شدن نفوس، تزکیه اعمال، دفع بلا، برکت اموال، طولانی شدن عمر، گسترش روزی، محبوبیت در میان بستگان، تأخیر در مرگ، آسان شدن سکرات موت و... میشود.
تبعات قطعرحم براساس قرآن و روایات:
1- مقدمه قطع رابطهها و قطعرحم، شکستن پیمانهای الهی است و فرجام قطعرحم، فساد در روی زمین و لعنت پروردگار و مجازات اخروی است. (رعد/ 25)
2- قطعرحم، باعث محرومیت از بهشت، سبب فقر و تنگدستی، مستوجب لعن الهی، سبب ناامنی، ناتوانی از درک حقایق و... میگردد.
منابع:
1- تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی.
2- تفسیر نور، استاد محسن قرائتی.
3- میزانالحکمه، آیت الله محمّدی ریشهری.
4- عبادات اجتماعی، استاد محمدحسین الهیزاده.